De 1000 km is een actie voor Kom op tegen Kanker

De avonturen van de meters en de peters

11.05.2018

Ook voor de meters en de peters zijn de 1000 km voor Kom op tegen Kanker een leuke uitdaging. Zo leuk zelfs dat twee van hen al meteen ongepland een dubbele rit fietsten. Heeft één van hen ondertussen ook de volledige 1000 km op de teller?

Karl Vannieuwkerke: ‘Genezend voor je geest’

De afsluiting van een moeilijk hoofdstuk in zijn leven, dat moest de negende editie van de 1000 km worden voor peter Karl Vannieuwkerke. Hij kreeg enkele jaren geleden zelf kanker. ‘Tijdens de eerste rit op dag 1 heb ik een paar keer herbeleefd wat er de voorbije jaren is gebeurd’, vertelt hij. 'Dat werkt louterend, het is genezend voor je geest.’ Karl kon dan ook niet anders dan de eerste rit omschrijven als fantastisch. Meer nog. Bij de aankomst in Boechout besliste hij meteen om ook ongepland de rit terug naar Mechelen mee te fietsen. ‘Ik heb me zo hard geamuseerd’, verklaart hij, ‘en dat was tijdens de andere drie dagen niet anders. Ik ben dan ook heel vereerd dat ik peter van de 1000 km mocht zijn.’
 

Ihsane Chioua Lekhli: ‘Praten, dat is zo belangrijk’

Ihsane Chioua Lekhli had best wat stresskriebels voor ze aan de 1000 km startte. Dat die nergens voor nodig waren, bleek al tijdens de eerste rit van dag 1. 'Er heerste echt een toffe sfeer en ik heb met veel mensen kunnen spreken, hoewel ik vooraf niemand kende in het peloton', vertelt Ihsane. Ze was dan ook blij dat ze meefietste in een peloton van 24 km per uur. 'Dat is een aangenaam tempo, daardoor kon ik rustig ademen en dus vooral ook praten. Dat vond ik tijdens deze actie heel belangrijk.' Ihsane merkte daardoor dat iedereen zijn eigen reden heeft om mee te doen. Benieuwd naar welke redenen dat zijn? Lees dan zeker het dagboek dat Ihsane bijhield tijdens de 1000 km. Dit is haar relaas van dag 1, dit dat van dag 2. Hier lees je meer over dag 3 en hier kun je meer lezen over dag 4.
 

Sven De Leijer: ‘Nieuwe vrienden niet in de steek laten’

Fietsen in peloton, het was tijdens de eerste rit van de 1000 km even zoeken voor Sven De Leijer. ‘Gelukkig waren er geweldig lieve mensen die elk jaar meerijden die me meenamen en die me een plekje gaven. Een heel fijne ervaring’, vindt Sven. Zo fijn dat hij na de eerste rit van dag 1 de uitdaging aanging om ook de terugrit ongepland mee te fietsen. ‘Ik heb mij tijdens die eerste rit zo geamuseerd, want ik werd omringd door zoveel sympathieke mensen’, legt hij uit. ‘Ik had dus geen zin om mijn nieuwe vrienden in de steek te laten.’ Sven had vooraf al aangegeven dat hij koppig zou doorzetten tijdens de 1000 km. Dat bleek te kloppen, want ook op dag 2 fietste hij 250 kilometer. Sterk, Sven!


Imke Courtois: 'Hoop is het kernwoord'

Het verschil tussen een peloton van 24 km per uur of één van 27 km per uur? 'Dat ik in het eerste op dag 1 misschien iets meer kon praten', lacht Imke Courtois. 'Al was het de volgende dagen even leuk om 27 km per uur te fietsen. Dat ritme ligt me iets beter. Zeker omdat je in de pelotons perfect begeleid werd en overal kon doorrijden.' Ook de gesprekken in de pelotons zorgden volgens Imke voor een fijne afleiding. 'Hoop was het kernwoord. Bij het vertrek op dag 1 had ik het emotioneel even wat moeilijk, maar daarna overheerste ook bij mij het gevoel van hoop.' Op fysiek vlak bleef Imke zichzelf wel vier dagen lang uitdagen. 'Het was alleszins de bedoeling om uit mijn comfortzone te komen. Een beetje afzien, dat hoorde er dus bij.'

De 1000 km is een actie voor Kom op tegen Kanker

Zoek en steun een actie ten voordele van Kom op tegen Kanker. Zet er zelf een op. Of neem deel aan het Plantjesweekend, de 100km-run of de 1000 km.

Zorgvrijwilliger of actievoerder worden? Een gift doen? Een nalatenschap schenken? Er zijn tal van manieren om mee te helpen!

Kom op tegen Kanker investeert sterk in psychosociaal, biomedisch en preventie-onderzoek. Bekijk de talrijke projecten die we steunen.

Je hebt kanker? Dat heeft op heel wat vlakken ingrijpende gevolgen. Ontdek welke steun wij bieden.

Ontdek onze beleidsvoorstellen en standpunten. En het waarom erachter. Bekijk ook wat we al hebben kunnen realiseren op dat vlak.