Pelotonbegeleiding en veiligheid
Ook het internationale peloton van de 1000 km kan rekenen op mechanische en medische bijstand, op begeleiding door wegkapiteins van de Vlaamse Wielerschool en motorrijders. Waar mogelijk is ook politiebegeleiding voorzien, zeker in de grotere steden.
Al is de begeleiding een tikje anders zolang het peloton zich op Frans grondgebied bevindt. De mobiele seingever op de motor zorgt wel voor de omkadering van de fietsers, maar kan in Frankrijk het verkeer niet tegenhouden, deelnemers niet door een rood licht laten rijden, een stopbord laten negeren ... Dat betekent dat het belangrijk is dat je je als fietser aan de verkeersregels houdt.
Je kunt wel twee per twee rijden in het peloton en het parcours werd zoveel mogelijk aangepast, zodat je niet al te vaak op grote wegen met veel stoplichten en zijstraten zult fietsen. Daardoor rijdt het peloton wel minder door stedelijk gebied en is ook de aankomst 's avonds iets buiten het centrum. De weg naar het hotel wordt met pijlen aangegeven vanaf de aankomstplaats. Zo kan iedereen op z'n eigen tempo naar het hotel vertrekken en hoeven we niet in peloton door de stad te rijden.
Moet je onderweg opgeven, dan pikt de bezemwagen je op. Voel je je de volgende ochtend opnieuw beter, dan kun je deelnemen aan de volgende etappe. Er rijdt ook een ambulance met spoedarts en verpleegkundige mee met het internationale peloton.